Pondělí: |
07:00 – 11:30, 12:30 – 17:30 |
Úterý: |
07:00 – 11:30, 12:30 – 14:30 |
Středa: |
07:00 – 11:30, 12:30 – 17:00 |
Čtvrtek: |
Pro veřejnost zavřeno |
Pátek: |
07:00 – 11:30 |
Edita Farová - matrikářka
Ing. Jana Kyseláková - matrikářka
K zápisu narození je příslušný matriční úřad, v jehož správním obvodu se dítě narodilo. Zápis do knihy narození a vystavení rodného listu se provede do 30 dnů po obdržení podkladů a na základě písemného hlášení zdravotnického zařízení o narození dítěte, případně na základě ústního oznámení o narození dítěte mimo zdravotnické zařízení, nebyly-li jeho matce ani následně poskytnuty zdravotní služby.
Rodiče dítěte mohou, pokud nejsou manželé, určit souhlasným prohlášením otcovství k nenarozenému, případně narozenému dítěti před matričním úřadem nebo soudem. Prohlášení nezletilého rodiče o otcovství lze učinit pouze před soudem.
Potřebné doklady:
U matričního úřadu, do jehož správního obvodu vybraná lokalita k uzavření manželství spadá, je nutné si předem domluvit termín a místo konání svatebního obřadu. Předběžnou rezervaci termínu lze domluvit i telefonicky.
Snoubenci před sňatkem vyplní dotazník k uzavření manželství, součástí žádosti je prohlášení snoubenců, že vzájemně znají svůj zdravotní stav, majetkové vztahy, budoucí bydlení a hmotné zajištění rodiny po uzavření manželství. Spolu s dotazníkem předloží snoubenci rodné listy, platné občanské průkazy, případně pravomocné rozsudky o rozvodu předchozího manželství nebo úmrtní list zemřelého manžela
Pokud již mají snoubenci společné děti, je nutné doložit matričnímu úřadu jejich rodné listy.
Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství se vydává na žádost státního občana České republiky nebo bezdomovce, nebo jimi zplnomocněné fyzické osoby. Předkládá se v cizině před orgánem cizího státu. Platnost vysvědčení je 6 měsíců od data vystavení.
Církevní sňatek může být uzavřen až poté, kdy snoubenci předloží oddávajícímu osvědčení vydané příslušným matričním úřadem, od jehož vydání neuplynulo více než šest měsíců. Toto osvědčení vydá matriční úřad, v jehož obvodu má být manželství uzavřeno, na základě písemné žádosti snoubenců po předložení dokladů k uzavření manželství.
Uzavření manželství mezi snoubenci, nemají-li trvalý pobyt na území ČR | 3 000 Kč |
Uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území ČR | 2 000 Kč |
Vydání povolení uzavřít manželství mimo stanovenou dobu nebo mimo úředně určenou místnost | 1 000 Kč |
Vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství | 500 Kč |
Poplatky se vybírají podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.
Vystavení úmrtního listu se provádí na základě „Listu o prohlídce zemřelého“, který matričnímu úřadu zasílá lékař nebo lékařské zařízení. Po doručení osobních dokladů zemřelého prostřednictvím lékařského zařízení nebo pohřební služby vystaví matriční úřad úmrtní list, který bude vyřizovateli pohřbu zaslán poštou do vlastních rukou.
Matriční doklady (rodné, oddací nebo úmrtní listy) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.
Matriční úřad zašle prvopis matričního dokladu oprávněné osobě na doručenku do vlastních rukou nebo jej vydá po předložení platného průkazu totožnosti.
Při ztrátě rodného, oddacího nebo úmrtního listu může matriční úřad vydat jeho druhopis.
Žadatel se obrátí osobně nebo písemně na matriční úřad a předloží:
Správní poplatky
Oprávněná osoba se může nahlédnutím do matriční knihy seznámit se všemi údaji zapsanými v matriční knize (tj. včetně dodatečných záznamů a oprav).
O změnu jména nebo příjmení může žádat občan ČR, popřípadě zákonní zástupci nezletilého občana ČR, fyzická osoba, která není občanem ČR, má-li povolen trvalý pobyt na území ČR.
O žádosti o povolení změny jména nebo příjmení rozhoduje matriční úřad v jehož správním obvodu je žadatel přihlášen k trvalému pobytu. Změna příjmení se povolí zejména tehdy, jde-li o příjmení hanlivé nebo směšné nebo je-li pro to vážný důvod.
K žádosti o povolení změny jména nebo příjmení musí být přiložen:
Manžel, který při uzavření manželství přijal příjmení druhého manžela, může do šesti měsíců od nabytí právní moci rozsudku o rozvodu manželství oznámit matričnímu úřadu, že přijímá zpět své dřívější příjmení, popřípadě že upouští od užívání společného příjmení vedle příjmení dřívějšího.
Dřívějším příjmením se rozumí jen nejblíže předcházející příjmení (příjmení, které měl manžel bezprostředně před vstupem do manželství).
Do zvláštní matriky se zapisují narození, uzavření manželství, uzavření registrovaného partnerství a úmrtí občana ČR, ke kterému došlo na území cizího státu, zastupitelském úřadu České republiky, námořním plavidle nebo v letadle mimo území České republiky nebo místě, které nepatří pod pravomoc žádného státu.
Žádost o zápis do zvláštní matriky se podává po prokázání totožnosti u zastupitelského úřadu České republiky, u kteréhokoli matričního úřadu nebo u krajského úřadu, před nímž občan složil státoobčanský slib nebo učinil prohlášení o nabytí státního občanství České republiky.
Legalizací se ověřuje, že žadatel listinu před ověřující osobou vlastnoručně podepsal nebo podpis na listině uznal za vlastní.
Potřebné doklady: občanský průkaz nebo cestovní doklad nebo průkaz k povolení k pobytu.
Správní poplatek: 30 Kč za každý podpis.
Vidimací se ověřuje, že opis nebo kopie se doslova shoduje s předloženou listinou.
Správní poplatek: 30 Kč za každou i započatou stránku.
Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a označen číslem popisným nebo evidenčním, popř. orientačním.
Občan hlásí změnu místa trvalého pobytu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu.
Předkládané doklady
K přihlášení dětí do 15 let zákonný zástupce předloží rodný list dítěte. Jestliže má dítě vydán občanský průkaz, předloží zákonný zástupce i tento.
Po změně trvalého pobytu je občan povinen do 15 pracovních dnů požádat o vydání nového občanského průkazu.
Správní poplatek:
Za ohlášení změny místa trvalého pobytu zaplatí občan správní poplatek ve výši 50 Kč
Děti do 15 let jsou od správního poplatku osvobozeny.
Ohlašovna poskytuje na žádost obyvatele staršího 15 let údaje z evidence obyvatel, které jsou vedeny k jeho osobě. Žádost se podává buď na základě tiskopisu "Žádost o poskytnutí údajů z informačního systému" nebo písemné žádosti, která musí obsahovat jméno, příjmení, rodné příjmení, rodné číslo, adresu pobytu, číslo občanského průkazu nebo cestovního dokladu, průkazu o povolení k pobytu pro cizince.
Správní poplatek: Potvrzení z informačního systému 50 Kč.
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu je možné provést ve správním řízení na návrh oprávněné osoby.
Ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místě trvalého pobytu v případě, kdy zaniklo užívací právo občana k objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana a neužívá-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část. Navrhovatel je povinen existenci obou uvedených podmínek správnímu orgánu prokázat.
Správní poplatek:
Správní řízení ve věci zrušení údaje o místu trvalého pobytu je od 1.1.2016 zpoplatněno správním poplatkem ve výši 100 Kč za každou osobu uvedenou v návrhu.
Vážení rodiče nově narozených občánků města. S ohledem na ochranu osobních údajů je nutný souhlas zákonného zástupce dítěte se zpracováním osobních údajů a zaslání pozvánky na Vítání občánků. Z toho důvodu již nebudou pozvánky na Vítání občánků zasílány rodičům automaticky. Máte-li zájem zúčastnit se Vítání občánků, můžete přihlášku podat.